گیاهان گلدار یا نهان دانگان |
||||
![]() |
||||
|
گل آرايی ژاپنی در سال 1390 ميلادی در زمان مورد ماچی آغاز شد. ابتدا اين نوع گل آرايی به قصد مراسم مذهبی انجام می شد. به طوری كه دسته های گل يا گلبرگها را برروي آب می ريختند و بعد، آن را در معابد به بودا هديه می كردند. اين گل آرايي ابتدا از هند به چين و از چين به ژاپن انتقال يافت و در ژاپن به اوج شهرتی رسيد كه هنوز ادامه دارد به شكلی كه در حال حاضرتنها دريكي از مدارس معروف ژاپن هزار مربی مشغول تعليم اين هنر به هنرجويان می باشند.
گل آرايي ژاپني در سال 1390 ميلادي در زمان مورد ماچي آغاز شد، ابتدا اين نوع گل آرايي به قصد مراسم مذهبي انجام مي شد. به طوري كه دسته هاي گل يا گلبرگها را برروي آب مي ريختند و بعد، آن را در معابد به بودا هديه مي كردند.اين گل آرايي ابتدا از هند به چين و از چين به ژاپن انتقال يافت و در ژاپن به اوج شهرتي رسيد كه هنوز ادامه دارد به شكلي كه در حال حاضرتنها دريكي از مدارس معروف ژاپن هزار مربي مشغول تعليم اين هنر به هنرجويان مي باشند و مدارس متعدد ديگري به منظورآموزش اين فن درژاپن و ديگر نقاط جهام وجود دارد.گل آرايي يكي از هنرهاي سنتي مردم ژاپن است و در حدود 70% از زنان ژاپني با اين هنرآشنا هستند.و در تمام فصول سال، نمايشگاه هاي بسياري در مكانهاي مختلف ژاپن ( مانند سالن هتلهاي بزرگ و فروشگاه ها ) برپا مي شود كه مردم با شوق بسياربه تماشاي آن مي روند.
درژاپن هدف از مطالعه و پرداختن به هنر،بيداري و روشنايي دل است،نه صرفاً هنر براي هنر. آنها معتقدند كه اگر هنر،فاقد بعد معنوي باشد،زحمت فراگيري را نبايد به خود هموار ساخت.
در تاريخ فرهنگ مردم ژاپن، هنر ودين رابطه اي تنگاتنگ دارند از اين ديدگاه،گل آرايي، صرفاً امري تزئيني تلقي نمي شود بلكه بيان ابعادي بسيار عميق و پيچيده درون آدمي است.گل آرايي بايد شكوه طبيعت را تداعي كند.درگل آرايي ژاپني تركيب مثلث نقش بسزايي دارد. بنابر اصل مثلث، كل گيتي به سه بخش تقسيم مي شود: آسمان ، زمين و جهان آدميان.
اصل مثلث كه اساس گل آرايي است،ريشه در آيين بودا دارد،كه اصلي معنوي بشمار مي رود.
انديشه عدد سه در آيين بودا از هند به چين و ازآنجا به ژاپن راه يافت. و آغاز اين سه گانگي، نقطه عزيمت شاخه هاي گوناگون هنرقرار گرفت در اصل مثلث انسان هم خود و هم غيررا مي آرايد، زيرا دل گل و دل عالم و آدم يكي است، انسان در زندگيش با گياه و نيز با كل عالم ، پيوند ذاتي دارد، هم راه به جهان دارد هم راه به خاك. در چرخه اين مثلث، جاي انسان،بين آسمان و زمين است.شاگرد راستين اين هنر نه تنها از جهان روبرنمي گرداند،بلكه با ديدي بهتربه جهان مي نگرد و سرنوشت خود را با روي باز مي پذيرد، به آنچه در اختيار اوست رضايت مي دهد و به انكارجهان نمي پردازد.
در آيين نامه گل آرايي ژاپني چنين آمده است:
- در مجلس درس خاموش و نيك رفتار باش ـ فروتن باش و مپندار كه بيش از ديگران مي داني كه اين بس شايسته است و به خود نيز غره مباش.
ـ نادان است كسي كه مي پندارد استاد گل آرايي است اما از ظرافت هنري و حس انساني بويي نبرده است.
ـ چيره دستي و ظرافت از آن كسي است كه با ذوقي خاص خانه را گل آرايي كند، حتي اگر شيوه گل آراييش چندان استادانه نباشد.
ـ شرط ادب آنست كه با گل رفتاري نرم و مهربان داشته باشيم.
ـ بيش از ذات گل از او چيزي نطلبيم.
بنا بر يك سنت قديمي استاد گل آرايي بايد نه خصلت داشته باشد تا به جان(تعليم راستين) راه يابد و اين حاصل نمي شود مگراين كه به روح آن تعليم دست يابد.
1ـ گل آرايي ، ميان بالا و پست،پيوندي معنوي پديد مي آورد.
2ـ هيچ را در دل داشته باش كه خود همه چيز است.
3ـ فارغ از تمامي غمها بودن.
4ـ با گياهان و ذات طبيعي پيوند داشتن.
5ـ تمام آدميان را دوست بدار و حرمت ايشان را نگهدار.
6ـ خانه را از نظم و حرمت سرشار كن.
7ـ روح راستين،زندگي را باروح مي سازد، گل آرايي را با احساس ديني در آميز.
8 ـ هماهنگي جسم و جان.
9ـ عدم پيروي از نفس و رهايي از بديها و حفظ خويشتنداري
واریته های مختلفی از رزها برای تعیین اینکه کدامیک با کمترین مراقبت بهترین رشد را دارند، توسط گروهی از محققین مورد بررسی قرار گرفتند. |
در این تحقیق، 16 واریته گل رز طی سالهای 2000 تا 2002 از نظر تعداد گل، اندارۀ گل، درصد گلدهی و توان گیاه مورد بررسی قرار گرفتند (در طی این دوره از هیچ آفت کش و کودی استفاده نشد). و از هر واریته 4 گیاه به عنوان نمونه در تجزیه و تحلیل آماری بررسی شدند. هر ماه میزان مقاومت به بیماری به وسیله نشانه هایی مانند سوختگی گلبرگ، سفیدک سطحی، لکه سیاه رز که از بیماریهای رایج در رزها هستند، بررسی گردید. مطالعات نشان می دهد که رزهای غیرپیوندی به طور معنی داری، دارای ظاهری زیباتر و طول عمری بیشتر نسبت به گیاهان پیوندی هستند.
سایر نتایج به شرح زیر می باشد: نتایج مطالعات اختلاف توان در رده های مختلف رزها را نشان می دهد. واریته polyanthas، از هر نظر بهترین توان و هیبریدهای چای بدترین عملکرد را داشتند. بر این اساس مطالعات گسترده ای در سطح جهانی لازم است تا بتوان انواع مناسب رز (از نظر مقاومت به بیماریها و استفاده کمتر از کودها و آفت کشها) برای کاشت را معرفی نمود |
در صورتي كه اين تصور درست نيست زيرا رنگ بعضي از برگها قبل از فصل انجماد شروع به تغيير مي كند. ذهن خيال برخي از مردم هند علت آن را شكار (دب اكبر) توسط شكارچيان آسماني مي پندارند، بدين معنا كه خون شكار بر روي درختان جنگل چكيده و بسياري از برگها را به رنگ قرمز درآورده است و برگهاي درختان ديگر نيز براثر چربيي كه به هنگام پخت گوشت آن توسط شكارچيان بر روي درختان پاشيده شده به رنگ زرد درآمده اند ولي حقيقت امر اين است كه فرآيندهاي شيميايي كه به هنگام آماده شدن گياه براي فصول زمستان در آن به وقوع مي پيوندند تغيير رنگ برگها را باعث مي گردند.برگها در طول فصل بهار و تابستان مانند كارخانه هايي عمل مي كنند چرا كه تهيه غذاي لازم براي رشد درختان را به عهده دارند .
ساخت مواد غذايي توسط سلولهاي ريز بي شمار برگ، كه متعلق به بافت سننتزي مزوفيل كه ميان دو بشره زبرين و زيرين برگ است، و بعضي اوقات اين بافت كلرانشيم ناميده مي شود صورت مي گيرد، زيرا سلولهاي اين بافت داراي كلروپلاستهاي بي شمار است كه اين كلروپلاستها حاوي اجسام سبز كوچكي مي باشند كه كلروفيل نام دارند و رنگ برگ را موجب مي گردند و در ميان سلولهاي فتوسنتزي برگ رگبرگهاي بي شماري قرار گرفته كه از سلولهاي آوند چوبي و آبكش تشكيل يافته است كه آب و مواد معدني را به درون برگ آورده، فرآورده هاي فتوسنتزي را به خارج از آن هدايت مي كند. رگبرگهاي مزبور نهايتاً به رگبرگ اصلي متصل مي شوند كه پس از عبور از دمبرگ به سيستم آوندي اصلي گياه مي پيوندند كلروفيلها غذارابراي گياه از طريق تركيب نمودن كربن به دست امده از هوا، با ئيدروژن ، اكسيژن و مواد معدني گوناگون موجود در آب و طي فرآيند فتوسنتز يا نورساخت فراهم مي كنند. در پاييز هنگامي كه هواي سرد موجب كاهش فرآيند هاي حياتي مي گردد فعاليت برگ به پايان مي رسد،به بيان ساده تر اينكه اجزاء دستگاه كارخانه برگ پياده مي شوند، كلروفيل به مواد متنوعي كه از آنها تركيب يافته تجزيه مي شود و مواد غذايي قابل دسترس به منظور ذخيره سازي براي استفاده در بهار به تنه درخت منتقل مي گردد و آنچه كه در حفره هاي سلولي برگها باقي مي ماند نوعي ماده آبكي است كه در آن مقداري قطرات چربي،بلور و تعداد معدودي اجسام زرد رنگ كه به شدت نور را منكسر مي سازند مشاهده مي شوند كه عامل زرد شدن رنگ برگها در پاييز به شمار مي روند.
غالبا ميزان قند در برگها بيش از آن است كه بتواند به سرعت به درون درخت انتقال يابد. در اين حالت تركيب شيميايي آن با ساير مواد، رنگهاي متنوعي را به وجود مي آورد كه بين قرمز روشن و قرمز مايل به قهوه أي در نوسان است . در مخروط داران كه برگهاي خود را در پاييـــز از دست نمي دهند به قهوه أي روشن بدل مي شود كه خود عامل روشنتر شدن رنگ در بهار مي باشد.در مدت زماني كه برگها تغيير رنگ مي دهند براثر عواملي از محيط كه عبارتنداز كوتاه شدن طول روز و كاهش دما ، افتادن برگ از درختان خزان پذير آغاز مي گردد.
در نقطه أي كه دمبرگ به تنه چسبيده لايه أي از سلولهاي خاص تكامل مي يابند و به تدريج بافتهايي كه برگ را نگه مي دارند سست شده و برگها جدا مي شوند. سلولهاي پارانشيمي لايه ريزش؛ اغلب از سلولهاي اطراف كوچكتر است ، حتي عناصر آوندي كوتاه بوده در دسته هاي آوندي در ناحيه ريزش فيبر وجود ندارد . اين ويژگيهاي تشريحي ناحيه ريزش را به نقطه ضعيفي مبدل مي سازد. قبل از افتادن برگ تغييرات بي شماري در ناحيه ريزش روي مي دهد . تقسيم سلولي غالباً انجام مي گيرد و لايه أي از سلولهايي به شكل آجر در سراسر عرض پايه دمبرگ به وجود مي آيد. تغييرات فعال متابوليسمي در سلولهاي ناحيه ريزش ، سبب تجزيه جزيي ديواره سلول يا تيغه مياني مي شود و سلولها بدين ترتيب از هم جدا مي گردند و سنگيني برگ و يا وزش باد در نهايت اتصال آوندي را گسسته ، برگ از درخت مي افتد. هم زمان با جدا شدن برگها طبيعت جاي بريدگــي را ترميـــــم مي نمايد، به اين شكل كه وقتي برگ بر اثر وزش باد يا وزن خود فرو مي افتد يك لايه چوب پنبه أي روي بقاياي دمبرگ تشكيل مي شود كه گياه را از حمله ميكروبي محافظت مي كند و اتلاف آب را محدود مي سازد. آوندهاي چوبي بر اثر نفوذ سلولهاي پارانشيمي مجاور يعني نفوذ تيل به دورن آنها ، مسدود شده عمل انسداد كامل ميگردد و محلي در ساقه كه برگ روي آن رشد كرده توسط يك زخم مشخص مي شود. ريزش برگ پيش بيني خردمندانه ديگر طبيعت براي فصل زمستان مي باشد . درختان پهن برگ برگهاي خود را از دست مي دهند و در نتيجه شاخه هاي آنها با سهولت بيشتري سنگيني برف و يخ زمستان را تحمل مي كنند . در نقاطي كه به ندرت برف و يخ به چشم مي خورد برخي از پهن برگان به طور دائم سبز مي باشند.
مخروطيان (كاجها، سروها و نرادها) زمان مشخص براي ريز برگ ندارند. برگهاي آنها سوزني يا فلسي شكل مي باشد( فرم آنها با ريزش برف مطابقت دارد.) طبيعت سيستم كارآمدي براي دوباره به چرخه درآوردن شاخ و برگهاي فروريخته دارد و از طرف ديگر مقدمات يك خاك جنگلي حاصلخيز را فراهم مي آورد. گرچه مواد غذايي آماده شده در حفره هاي سلولي برگها در فصل پاييز به داخل درخت بازگردانده مي شوند، اما مواد معدني كه در طول فصل تابستان درون ديواره هاي سلولها تزريق شده اند همچنان باقي مي مانند. بنابراين برگهاي ريخته شده حاوي مقادير نسبتا زيادي عناصر ارزشمند مانند نيتروژن و فسفر كه در واقع بخشي از خاك بحساب مي آيند مي باشند. تجزيه برگها لايه هاي بالايي خاك را از طريق بازگردان عناصري كه توسط گياه قرض گرفته شده غني گردانده و نه تنها موجب تغذيه درختان درختچه ها و بوته ها در طول سال مي گردد بلكه آنها را در مقابل مشكلات دمايي فصل تابستان و زمستان محافظت مي كند و از طرف ديگر موجب تثبيت خاك در محل مي گردد و به طور همزمان مقدمات تجمع اب را فراهم مي سازد. اگر مشتي از اين خاك تيره رنگ را بررسي كنيد مشاهده خواهيد كرد كه حتي در يك دوره خشكسالي مرطوب تر و نرمتر از خاكهاي زمينهاي اطراف مي باشد (هوموس جاذب الرطوبه) به هر حال اگر اجازه داده شود كه آتش در داخل جنگل پيشروي نمايد و برگها بسوزند ارزشمندترين عناصر تقويت كننده براثر حرارت تبديل به گاز مي شوند و به هوا مي روند و هوموس با ارزش تخريب مي گردد. جنگلهايي كه سطحشان به طور مداوم سوزانده مي شود به زودي خاك حاصلخيز خود و توانايي جذب آب و نگهداري رطوبت را از دست خواهند داد. حتي اگر هيچ صدمه چشمگيري به درختان استوار وارد نشود
مانگروها گروهی از درختان و درختچه های اسکلروفیل پهن برگ همیشه سبز هستند که در باتلاقها و امتداد کرانه های ساحلی در منطقه جزر و مدی نواحی استوایی و در مصب رودخانه ها (محل برخورد آب شور و شیرین) بین عرضهای 25درجه شمالی و 25درجه جنوبی رویش دارند. |
حدود 110گونه گیاهی به عنوان گیاهان مانگرو شناخته شده اند که تنها تعدادی از آنها از مانگروهای حقیقی به شمار می آیند. از گونه های مهم آن می توان به حراAvicennia marina ، مانگرو خاکستری Rhizophora mucronata و مانگرو قرمز Rizophora mangleاشاره نمود. مانگروها حدود 75%رویشهای ساحلی را در مناطق استوایی و زیر استوایی جهان تشکیل می دهند و در آسیا، آفریقا ،آمریکا و استرالیا رویش دارند. تنوع گونه ای در گیاهان مانگرو در نیمکره شرقی به مراتب بیشتر از نیمکره غربی است به گونه ای که بزرگترین جنگلهای مانگرو جهان در بنگلادش و هند واقع هستند. در ایران مانگروها در قسمت شمالی خلیج فارس ودریای عمان در حاشیه جنوبی سه استان بوشهر، هرمزگان وسیستان و بلوچستان دیده می شود . جنگلهای مانگرو از اجزاء بسیار پرتولید در زنجیره های غذایی مناطق ساحلی بوده و منبع تامین انرژی می باشند. گیاهان مانگرو ، هم در بخش هوایـی(تاج)و هم در بخش زیر آب بـرای تعدادی از موجودات زنـده پناهگاه ایجاد می کنند ، به گـونه ای که تاج، آشیانی برای پرندگان متنوع نظیر پلیکانها است و سیستمهای ریشه ای منحصر به فرد آنها ، زیستگاهی پیچیده را برای جلبکها، ماهیها و بی مهرگان دریازی از قبیل اسفنجها و صدفها فراهم می نماید. ریشه یک درخت مانگرو بالغ می تواند به عنوان بستر تخم ریزی 8/2 تن از ماهیها باشد. از طرفی برگهای مانگرو دارای ارزش غذایی بوده و این برگها پس از ریزش توسط قارچها و دیگر تجزیه کنندگان مصرف می شوند. علاوه بر اهمیت غذایی وزیستگاهی ذکر شده ، جنگلهای مانگرو ، مناطق پست ساحلی را از پیامدهای طوفان و آبلرزه حفاظت می کنند و به لحاظ جلوگیری از فرسایش حاصل از امواج و ممانعت از انتقال خاک به درون دریا ارزش بسیار دارند . |
مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری خبر داد: بهسازی و تقویت روشنایی پردیسان «قائم(عج)» مدیرعامل سازمان سیما،…
Read Moreمدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری خبر داد: نصب مجسمه «ناظمالاطبا» در چهارراه «سمیه» مدیرعامل سازمان سیما،…
Read Moreتوزیع نهال ریشهای تولیدی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری…
Read Moreمدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان: بیش از 4000 اصله درخت بین شهروندان توزیع شد مدیرعامل…
Read Moreمدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان خبر داد: کِشت بهاره با یک میلیون و 500 هزار…
Read Moreمدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان اعلام کرد:ثبت درخواست کاشت درخت «محله سبز» مدیرعامل سازمان سیما،…
Read Moreجهش شهرداری کرمان در تأمین حداکثری گلوگیاه مورد نیاز شهر کرمان مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری…
Read Moreمدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری خبر داد:هرس زمستانۀ درختان شهر کرمان مدیرعامل سازمان سیما، منظر و…
Read Moreجابهجایی درختانِ مسیری پروژههای عمرانی شهر به شیوه قالببندی مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، از…
Read Moreمدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرمان خبر داد:آفتزدگی و خطرساز بودن، دلیل قطع درختان «نارون» خیابان «والفجر»…
Read Moreمدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان خبر داد:لایروبی ۱۰۰ هکتار از فضای سبز جنگل قائم(عج) مدیرعامل سازمان…
Read Moreگلزار شهدا آماده برگزاری مراسم سالگرد شهادت سردار دلها مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، از…
Read Moreمدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان خبر داد:آمادهسازی «گلزار شهدا» برای دومین سالگرد شهادت سردار دلها…
Read Moreجابهجایی موفقیتآمیز درختان در پروژههای عمرانی به شیوه قالببندی مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، از…
Read Moreبرگزاری چهارمین کارگاه آموزشی فضای سبز مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان، از برگزاری چهارمین کارگاه…
Read Moreآموزش کارشناسان بخش نظارت سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان مدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز…
Read Moreمدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان خبر داد: کاشت نهالهای فصلی در تمام پارکهای مناطق پنجگانه…
Read Moreمدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان خبر داد: تجهیز و بهسازی سرویسهای بهداشتی جنگل قائم(عج) مدیرعامل…
Read Moreمدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان خبر داد:کاشت بیش از یک میلیون و 500 هزار نهال…
Read Moreمدیرعامل سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری کرمان خبر داد: اجرای عملیات گسترده مبارزه با آفات در فضای…
Read Moreمهندس یدالله علیزاده
ما 31 مهمان و بدون عضو آنلاین داریم